Múzeumpedagógiai műhelyfoglalkozások
A Múzeum gyűjteményéhez, tárgyanyagához, témájához, vagy időszakos tevékenységéhez, projektjéhez kapcsolódó, nem a kiállítótérben, hanem külön foglalkoztatóteremben tartott műhelyfoglalkozások.
Fake news 1903
- kalandjáték a múzeumban -
A 2025. évi múzeumpedagógiai nívódíj pályázat különdíjas foglalkozása
Az Internet korában, egy arcok nélküli, felgyorsult, információval teli világban két dolgot könnyű elveszíteni: önmagunkat és a másokba vetett bizalmat.
Az okos-eszközök egyre fiatalabb korban kerülnek a gyerekek kezébe, így egyre korábban kerülnek szembe a bennük rejlő veszélyekkel is. A mi feladatunk és felelősségünk a figyelem felhívása, valamint, hogy erkölcsi tartást adjunk a gyerekeknek, és hogy megtanítsuk őket a hiteles forrásból történő, kritikus tájékozódásra.
Mindezt hogyan?
Természetesen játszva, a múzeum történetekkel és kalandokkal teli világában.
1903. augusztus 24. Kiabálás, szaladgálás, fejvesztettség, majd megérkezik a tűzoltóság. Leszereli a mozdonyfecskendőjét, a tömeg nőttön nő, mindenki intézkedni akar és intézkedik is. A rend hol felbomlik, hol újra helyreáll. A tűz őrült rombolással terjed tovább, az újabb és újabb tűzoltócsapatok sem tudnak vele megbirkózni. A tömeg felzúdul, a tűzoltók hősiesen dolgoznak, az áruk égnek, még napok múlva is. A lapok hasábos cikkeket közölnek, támadják a cég tulajdonosát, a tűzoltóparancsnokot... bűnbakot keresnek, de vajon ki hibázott, mi történt és mi az igazság? Derítsük ki együtt!
A foglalkozás célja: a gyerekek figyelmének felhívása a tudatos, hiteles forrásból történő tájékozódás fontosságára, a hamis hírek terjedésének és terjesztésének veszélyeire, valamint a környezetre és másokra gyakorolt romboló, ártó hatásaira.
Ajánlott korcsoport: 4. osztálytól
A foglalkozás létszáma: max. 20-25 fő
Foglalkozás időtartama: kb. 80 perc
Tűzzel a tüzet!
- történelmi társasjáték -
Debrecen híres város, környéke már az ókorban is lakott volt. A négy égtájat összekötő utak találkozásánál, több falu, Boldogasszonyfalva, Szentlászlófalva és Debreczun összeolvadásából jött létre. A tatárjárást követő évtizedekben gyors fejlődésnek indult, rövid idő alatt az ország egyik leggazdagabb, legmeghatározóbb városa lett. Sőt, két alkalommal, még az ország fővárosa is volt! Itt alapították 1550-ben az egyik legrégibb és legnagyobb múltú főiskolát: a Református Kollégiumot.
A kollégium tekintélyét öregbíti, és hírnevét nagymértékben emeli, hogy itt tanultak olyan nagy írók és költők, mint Csokonai Vitéz Mihály, Kazinczy Ferenc, Arany János, Kölcsey Ferenc, Móricz Zsigmond, és itt jön létre 1681-ben Európa első önkéntesekből álló diáktűzoltó testülete is. A testületnek kezdetben kizárólag a hit- és jogtudományi hallgatók lehettek tagjai, belépési feltétel volt a jó erőnlét és a kifogástalan erkölcsi élet.
Ha érdekel, hogyan éltek, mit csináltak a diáktűzoltók, mikor és mitől hamvadtak el Debrecen házai az 1500-1800-as évek között, most játszva megtanulhatod!
Gyere el a Tűzoltó Múzeumba osztályoddal, figyelmesen hallgasd meg a debreceni diákokról szóló történelmi mesét, majd szállj versenybe osztálytársaiddal, és válaszold meg te legtöbbször helyesen a társasjáték kérdéskártyáit, juss te először a célba, hogy a hírtelen támadott tűz oltásához induló diákok mihamarabb eljussanak a machináriumba, majd felszereléseiket magukhoz véve elindulhassanak a tűz oltására.
A foglalkozás célja: a debreceni diáktűzoltóság történetének megismertetése, történelmi ismeretek elsajátítása, a figyelem felhívása az önkéntes segítségadás szükségességére és jelentőségére.
A játék időtartama: Kb. 60 perc
Ajánlott korcsoport: 8-12 év, nyugdíjas csoportok, nyári táborok vegyes életkorú csoportjai
Létszám: max. 20-25 fő
A játék után a múzeum kiállítása önállóan (a kísérő pedagógus vezetésével és felügyeletével) megtekinthető. A kiállítótérben a debreceni diákok ruházata, valamint a tűzoltáshoz használt eszközei is megtalálhatók.
Mit gondolsz, mit csinál egy muzeológus?
- alkotó játék -
Te ismered a muzeológus szakmát? Gondolkodtál már azon, hogy mi is történik egész nap egy múzeumban a kiállítótermeken túl? Te tudod, hogy milyen feladatai vannak egy muzeológusnak?
Segítünk! Négy megoldás közül választhatsz. A muzeológus...
a) a műtárgyak között porosodik,
b) megpróbálja lekopizni Indiana Jonest, sikertelenül,
c) mindenféle ócska dolgokat gyűjtöget,
d) uralja az időt.
Ha kíváncsi vagy a helyes válaszra, gyere el hozzánk az osztályoddal, hozz magaddal egy cipős dobozt, és játssz velünk!
A foglalkozás célja: a muzeológus szakma népszerűsítése
A foglalkozás feladata: a muzeológus tevékenységének bemutatása, a gyűjtemények kezelésének, valamint a kiállítások összeállításának megismertetése
A foglalkozás létszáma: max. 25 fő
A foglalkozás időtartama: kb. 45 perc
Ajánlott korcsoport: általános iskola alsó tagozat
Csőr professzor és Csücsörke kisasszony
- madárbarát múzeumpedagógiai műhelyfoglalkozás -
Te találkoztál már Csőr professzorral? És az asszisztensével, Csücsörke kisasszonnyal, aki igen szertelen és a kalapja nélkül úgy érzi magát, mint egy madár, toll nélkül?
Tudod, mire kell odafigyelni a madarak etetésénél? Ismered Csőr professzor kedvenc madarát, Piroskát? Hallottál már a főnix madár legendájáról? Tudod, hogy kapcsolódik a főnix madár a tűzhöz és a tűzoltóság történelmi emlékeihez?
Ha nem, de már nagycsoportos óvodás, vagy 1-2. osztályos diák vagy, akkor gyere, és segíts Csücsörke kisasszonynak helyre hozni minden galibát, amit okozott, majd nézd meg a múzeumban Csőr professzor régi sisakjait, és tűzoltásra használt lóvontatású fecskendőit.
A múzeumpedagógiai műhelyfoglalkozás időszakos: novembertől februárig (a madarak etetésének időszaka) lehet rá előzetes időpont egyeztetéssel jelentkezni.
A foglalkozás célja: a gyerekek figyelmének felhívása a madarak védelmének, a városban élő madarakról való gondoskodás jelentőségére, a helyes madáretetési ismeretek elsajátítása, miközben betekintést nyernek a tűzoltók múltjába is.
Ajánlott korcsoport: 6-8 éves korosztály.
A foglalkozás létszáma: max. 25 fő
Foglalkozás időtartama: kb. 30 perc
A foglalkozás után a csoport a kísérő pedagógusok felügyeletével önállón tekinti meg a Múzeum gyűjteményi anyagát.
Mindent a kéznek!
- szenzoros program látássérült gyerekek részére -
A program során a gyerekek megérinthetik a Múzeum folyosóján kiállított lóvontatású fecskendőket, a turboreaktív oltógépet, majd egy foglalkoztató szobában egy rövid beszélgetés során megtanulják, mi kell az égéshez, hogyan lehet kezdődő kis tüzet eloltani, kézbe vehetnek régi és újabb, minden olyan védőeszközt amit ma is hordanak a tűzoltók. Konrád medve segítségével először kicsiben, majd teljes valójában is megismerkedhetnek egy tűzoltóval, akin mindazt megtalálják, amit már a foglalkoztató teremben apránként megismerhettek.
A foglalkozás célja: érzékenyítés, a félelem feloldása
A foglalkozás feladata: saját felelősség kialakítása a tüzek megelőzésében, tűzoltók munkájának megismerése
A foglalkozás létszáma: max. 5 fő
A foglalkozás időtartama a szertárlátogatással együtt kb. 60 perc.
A foglalkozásokra előzetes bejelentkezés szükséges!
ghmbygbzhmrhz@xngirq.tbi.uh
(+36-1) 261-3586