Játékos tárlatvezetések
Játékos tárlatvezetés
a Katasztrófavédelem Központi Múzeumában
Kicsi Jack Múzeuma
- nagycsoportos óvodások, valamint az általános iskola 1. osztályos tanulói részére -
Az általános iskola első osztályos tanulói még a megismerési folyamatok tekintetében közel állnak az óvodás, nagycsoportos korosztályhoz. A betűkkel még csak ismerkednek, figyelmük fenntartásához változatos tevékenységre van szükség, előzetes ismereteik leginkább a tűzoltók munkájára terjednek ki, és ez köthető leginkább az óvodai nevelés programjába, valamint az iskolai tananyaghoz is.
A foglalkozásnak kiemelt előzménye a Múzeumról szóló, az oldal alján, ingyenesen letölthető mese, mely felkészíti a gyerekeket a tárlatvezetésre. Előzetesen megismerik kalóz Jack történetét, a Múzeum témáját, történeti felépítését. A gyerekek a Múzeumba érkezve már tudják, hogy mire számíthatnak, a sok újdonság már ismerősen fog hatni, így figyelmük, érdeklődésük fókuszálhatóbbá válik.
A tűzkalózok tengeren túli haramiák. Retteg tőlük minden tűzoltó, mert ezek a haramiák a tűzoltók tudásából táplálkoznak. A legenda szerint a tűzkalózok csodaszép vörös bundája csak e tudástól ragyoghat oly fényesen, hogy még a nap is elbújik a felhők mögé, ha meglátja.
Védekezni ellenük lehetetlenség, hiszen a tűzkalózok a tűzrókák nemzetségéből származnak. Ravaszak, gyorsak és nem félnek semmitől.
Minden évben egyszer hajóra szállnak és a Tűz-tengeren végighajózva, szigetről-szigetre járva megszerzik minden kérdésükre a választ, hogy fenntartsák bundájuk színének ragyogását.
A gyerekek miután felidézték a tűzkalózok történetét személyesen is megismerkednek kalóz Jack-el, valamint ükunokájával, kicsi Jack-el, aki az Óperenciás tengeren is túl lakik. Kicsi Jack, aki történész, az ükapja, kalóz Jack kalandozásai során összegyűjtött tárgyaiból létrehozott tűzoltó múzeum igazgatója.
Kicsi Jack nagyon szereti a tűzoltók munkáját, életét, azok történeteit, ezért tűzoltóemlékeket gyűjt. De vajon kik is azok a tűzoltók, mivel foglalkoznak, milyen eszközöket használnak a munkájukhoz és milyen társszakmák kapcsolódnak még hozzájuk?
A gyerekek ezekre a kérdésekre 4-5 fős csoportokban egy múzeumi bingo segítségével keresik a választ, miközben megtanulják, mi a különbség az égés és a tűz között, mi kell az égéshez, hogyan lehet tüzet eloltani, mi az a szárazoltás, mit kell tenni, ha tűz üt ki valahol és végül, de nem utolsó sorban, elsajátítják a segélyhívás mikéntjét is.
A gyerekek nem távoznak üres kézzel a múzeumból. A játék nyereménye a kalózok legfőbb kincse, egy arany tűzróka érem, amit mindenki hazavihet magával.
A foglalkozás célja a tűzoltó szakma kialakulásának, fejlődésének megismertetése, a hivatás megszerettetése, tűzmegelőzési ismeretek, tűzeset során a helyes viselkedésminták, a segélyhívás mikéntjének elsajátíttatása.
A foglalkozás jó hatással van a szociális kompetenciákra, az együttműködési képességre, az egymásra figyelésre, formálja a gyerekek és a pedagógusok szemléletét a tűzmegelőzés fontosságával kapcsolatban.
A foglalkozás jól kapcsolható a környezetismeret órához/foglalkozáshoz, valamint a pályaorientációs naphoz.
A foglalkozás időtartama: kb. 60 perc.
Tűzkalózok
- az általános iskola 2-3. osztályos tanulói részére -
Te találkoztál már Jack-el, a tűzkalózok vezetőjével? Hogy nem? És azt sem tudod kik azok a tűzkalózok?
A tűzkalózok a tűzrókák nemzetségéből származnak. Retteget haramiák, akik a Tűz-tengeren hajózva szerzik meg a tűzoltók tudását. Hogy hogyan? Gyere el a Katasztrófavédelem Központi Múzeumába osztályoddal és megtudod te is!
A Tűzkalózok múzeumpedagógiai foglalkozás célja a tűzoltó szakma és a tűzoltáshoz kapcsolódó eszközök, felszerelések kialakulásának, fejlődésének megismertetése, a hivatás megszerettetése, az egyéni felelősség felismertetése, tűzmegelőzési ismeretek, tűzeset során a helyes viselkedésminták, a segélyhívás mikéntjének elsajátíttatása.
A gyerekek a múzeumlátogatásra történő felkészítés, valamint a játék felvezetése után 2-4 fős csoportokban, egy kalandlap segítségével hajózzák körbe a Tűz-tengert, avagy a Múzeum kiállítóhelységeit, ahol választ kapnak a kalandlapon található kérdésekre. A kérdéseket közösen átbeszélve, teremről teremre járva írjuk fel a lapra, így egészen biztosan minden csapat biztos tudással és sikerélménnyel gazdagodik.
A kooperatív foglakoztatás a szociális készségek fejlesztésén túl alkalmas az ismeretek és az intellektuális készségek fejlesztésére is, miközben hozzájárul a tanulócsoporton belüli együttműködési képességek kialakításához és fejlesztéséhez. A csoport tagjai a feladatokat egymással kapcsolatot teremtve oldják meg. Együtt kell a választ megtalálniuk és szépen, helyesen a papírra vetniük. Minden tag felelősséget vállal a csoportban és a feladatmegoldásban betöltött szerepéért, épp úgy, miként a tűzoltók is a kárelhárítás, egy mentési folyamat, vagy épp tűzoltás során.
A tanulóknak össze kell dolgozni, meg kell beszélni, hogy a hallottak alapján ki mire gondol, melyik a helyes válasz, majd közösen kell döntést hozniuk. Egyéni felelősségük abból fakad, hogy a csoport sikere, a kalandlap helyes kitöltése minden egyes tanuló teljesítményétől, figyelmétől függ. Ez arra sarkalja a tagokat, hogy segítsék egymást. Aki bejárta az összes szigetet, megválaszolta az összes kérdést és még a próbatételt is kiállta, az eljutott a kincsig és megszerezte az arany tűzkalóz érmet.
Ezt, a múzeumpedagógiai foglalkozás során elsajátított együttműködési képességet a hozzá kapcsolódó ismeretekkel a diákok remélhetőleg, mintegy életszemléletként átviszik majd az élet más területeire is. Nem csak megismerik, de megszeretik a tűzoltó hivatást, hogy majdan a jövőben annak valamelyik területén a versengő egyéni érdekeket hajszoló világból kiszakadva egymást támogatva újítsák meg a szakmát és tegyék biztonságosabbá, élhetőbbé a világot.
A foglalkozás jól kapcsolható a környezetismeret órához/foglalkozáshoz, valamint a pályaorientációs naphoz.
A foglalkozás időtartama: kb. 90 perc.
Az Időtlenség Birodalma
A 2024. évi múzeumpedagógiai nívódíj pályázat különdíjas foglalkozása
- az általános iskola 4-6. osztályos tanulói részére -
A Katasztrófavédelem Központi Múzeuma maga az Időtlenség Birodalma, hiszen itt egyszerre van jelen a múlt, a jelen és a jövő az ide látogató gyerekek személyében, akik a gyűjtemény által inspirálódhatnak. A gyerekek nem csak egy szakmát, hanem egy hivatást ismerhetnek meg a Múzeumba betérve. Betekintést nyernek a tűzoltás, a katasztrófavédelem szerteágazó tevékenységébe, területeibe, mely során visszajelzést kapnak benyomásaik által saját érdeklődési területükről. Belső motivációjuk erősödik, fejlődik önismeretük.
A Múzeum nem csak értékes tárgyi gyűjtemények, hanem fontos értékek és tudás elmélyítésének, átörökítésének a helye is. Itt a gyerekeknek korosztálytól függetlenül lehetősége nyílik egy felelősségteljesebb, egymásra és a világra nyitott, odafigyelő gondolkodásmód elsajátítására. Ehhez azonban nem elég végigsétálni a termeken és meghallgatni a tárlatvezetést, hanem meg is kell élni az egyes korokat, élményeket, benyomásokat. De hogyan? A válasz egyszerű: a képzelet és a kalandvágy segítségével, némi csapat- és projektmunkával fűszerezve.
Indiana Jones létezése óta tudjuk, hogy a történészek és a régészek munkája igazi kaland, a múzeum pedig több, mint régi kacatokkal telepakolt épület. Itt bármikor bármi megtörténhet, hiszen csak egy lépés választja el a múltat a jelentől, a hétköznapok világát a Mindenek Világától.
A Mindenek Világa az Időtlenség Birodalmán túl, három napi járóföldnyire található. A térképen hiába is keresnéd, mert ember oda még soha be nem tette a lábát. Történt egyszer, hogy tűz ütött ki a Mindenek Világában. A mindenek tanácstalanok voltak, soha ilyen velük ezelőtt még nem történt, de látták, hogy ha most nem tanulják meg, hogyan bánjanak a tűzzel, miként vigyázzanak vele és oltsák el, akkor világuk nagy veszélybe kerül és akár végleg a lángok martalékává lehet.
Összeült a Mindenek Nagy Táncsa. A Tanács varázslója, Tiempók – aki nyolc szemével egyszerre látta a múltat, a jelent és a jövőt -, megállította az időt és vele a lángokat, amíg küldötteik elmennek az Idő Kapuján át az Időtlenség Birodalmába. A tüzet az Időtlenség Birodalmában már régóta ismerték és tudták azt is, hogyan bánjanak vele. Ezért a mindenek útra keltek az Időtlenség Birodalmába, hogy megszerezzék a megfelelő tudást ahhoz, hogy felépítsék Mindenek Világának első tűzoltó állomását, kiképezzék a tűzoltóikat, és elkészítsék a tűzoltáshoz szükséges felszereléseket, eszközöket.
A gyerekek 4-5 fős csapatokban fognak dolgozni meghatározott téma és cél mentén. Az összegyűjtött információt majd be is kell mutatniuk a többi csoportnak, mivel csak az így összeadott tudásból fogják tudni felépíteni Mindenek Világának tűzoltó állomását.
Az időkeret kötött és szűk lesz, így koncentrált figyelemre és munkára lesz szükség. A gyerekek egy felnőtt mentor, valamint egy térkép segítségével viszonylag szabadon mozoghatnak a múzeumban az első 30 percben. Egy időben, több teremben is megfordulnak, így a foglalkozás levezetése maga is csapatmunkát igényel a múzeumpedagógus, a muzeológus és az osztályt kísérő pedagógusok részéről is.
A kutatómunka során a csoportok mentorokat kapnak a felügyelő pedagógusok, valamint a múzeumi munkatársaktól személyében, továbbá használhatják a mobiltelefonjukat is. A gyűjteményben kihelyezett QR kódok tökéletes kiegészítői a játéknak, valamint a múzeumi anyag feldolgozásának.
A foglalkozás célja: a Katasztrófavédelmi Központi Múzeum gyűjteményének interaktív, játékos feldolgozása.
A foglalkozás feladata: a tűzoltó szakma kialakulásának, fejlődésének megismertetése, a hivatás megszerettetése a dramatikus-, a projektoktatás eszközein, valamint az alkotás folyamatain keresztül.
A foglalkozás jó hatással van a szociális kompetenciákra, az együttműködési képességre, a kommunikációs, valamint az előadókészségre, a lényeglátásra, az egymásra figyelésre, valamint az empatikus készségekre.
Kapcsolódó tudományterületek (tantárgyak):
- történelem,
- társadalomismeret,
- környezetismeret/fizika,
- művészettörténet/vizuális kultúra.
Foglalkozás időtartama: kb. 80 perc változatos helyszínekkel és tevékenységekkel.
Előzetes bejelentkezés csoportok részére:
e-mailben: ghmbygbzhmrhz@xngirq.tbi.uh
Telefonon: 1 - 261-3586
Kapcsolódó dokumentumok: