Az algyői gázkúttűz - 1968

2021. január 15. 13:03

A magyar olajipar első nagy tűzesetét, az algyői 168-as gázkút kitörését 1968-1969 telén egy hónapnyi megfeszített munkával sikerült eloltani.

Az olajipar addigi legnagyobb tűzesete, a 168-as gázkút kitörése 1968. december 19-én történt, a gázkúttűz oltása majd egy hónapig, 1969. január 17-ig tartott. A sajtó és a televízió segítségével akkor az egész ország lélegzet visszafojtva követte nyomon az elképesztő méreteket öltő tűz olsáés a kútelfojtás munkálatait. Az oltás 200 tűzol, 300 honvéd és több száz olajbányász megfeszített, hősies munkáját, továbbá jelentős technikai erőigénybevéteigényelte. Az oltás és a kút szerkezeténefelszerelés-2°C hidegben történt. zvetlen közelében 1500-1900 °C volt a hőmérséklet. A sugárzó hő miatt a kúttó65-85 m távolságban erős szél és a -20 °C levegő-hőmérséklet mellett 60-95 °C hőmérséklet volt mérhető.

Bár a kút kitörése előtt voltak hazánkban hasonló események, ilyen típusú, volumenű még sohasem. Épp ezért sem az ilyen jellegű gázkúttűz oltására, sem a kitörést gátló felszerelésre nem álltak rendelkezésre tapasztalatok. Aolajipar nem ivolt technikailag felkészülvezoltóság sem rendelkezett megfelelő technikai eszközökkelMenet közben kellett számos műszaki megoldást megtervezni, kivitelezni éa gyakorlatban kipróbálni. Az oltási munkálatokban részt vettek a Nehézipari Minisztérium, az Országos Bányaműszaki Főfelügyelőség, az olajipar, a tűzoltóság, a honvédség, a rendőrség szakértői. 

Katasztrófavédelem
A tűz oltása Algyőn

Bonyolult  technikai előkészületek után a tűzoltóság vízsugarakkal két alkalommal kísérelte meg az oltást, eredménytelenül. A vízsugarakkal való oltás után a tűzoltást porral oltással

kísérelték meg, de ez sem járt sikerrel. Végül szovjet közreműködéssel, a turboreaktív oltóberendezés – mely nagyon egyszerűen fogalmazva tulajdonképpen egy MIG 15-ös repülőgép hajtóművének gázturbinája volt – segítségével oltották el a tüzet. Később ennek továbbfejlesztett változatával, magyar közreműködéssel 1990-91-ben Kuvaitban történt rendkívül sikeres oltási művelet, ahol az 1990-ben elkészült T-34-es harckocsira felszerelt 2 db MIG 21-es repülőgép hajtóművel hajtották végre az oltást.

Algyőn 1969. január l7-én sikerült végleg elfojtani a kutat. 

Katasztrófavédelem
A szovjet tűzoltóság különleges turboreaktív oltó gépkocsija Algyőn