Az algyői gázkúttűz - 1968
2021. január 15. 13:03
A magyar olajipar első nagy tűzesetét, az algyői 168-as gázkút kitörését 1968-1969 telén egy hónapnyi megfeszített munkával sikerült eloltani.
Az olajipar addigi legnagyobb tűzesete, a 168-as gázkút kitörése 1968. december 19-én történt, a gázkúttűz oltása majd egy hónapig, 1969. január 17-ig tartott. A sajtó és a televízió segítségével akkor az egész ország lélegzet visszafojtva követte nyomon az elképesztő méreteket öltő tűz oltását és a kútelfojtás munkálatait. Az oltás 200 tűzoltó, 300 honvéd és több száz olajbányász megfeszített, hősies munkáját, továbbá jelentős technikai erők igénybevételét igényelte. Az oltás és a kút szerkezetének felszerelése -20 °C hidegben történt. A kút közvetlen közelében 1500-1900 °C volt a hőmérséklet. A sugárzó hő miatt a kúttól 65-85 m távolságban erős szél és a -20 °C levegő-hőmérséklet mellett 60-95 °C hőmérséklet volt mérhető.
Bár a kút kitörése előtt voltak hazánkban hasonló események, ilyen típusú, volumenű még sohasem. Épp ezért sem az ilyen jellegű gázkúttűz oltására, sem a kitörést gátló felszerelésre nem álltak rendelkezésre tapasztalatok. Az olajipar nem is volt technikailag felkészülve, a tűzoltóság sem rendelkezett megfelelő technikai eszközökkel. Menet közben kellett számos műszaki megoldást megtervezni, kivitelezni és a gyakorlatban kipróbálni. Az oltási munkálatokban részt vettek a Nehézipari Minisztérium, az Országos Bányaműszaki Főfelügyelőség, az olajipar, a tűzoltóság, a honvédség, a rendőrség szakértői.
Bonyolult technikai előkészületek után a tűzoltóság vízsugarakkal két alkalommal kísérelte meg az oltást, eredménytelenül. A vízsugarakkal való oltás után a tűzoltást porral oltással
kísérelték meg, de ez sem járt sikerrel. Végül szovjet közreműködéssel, a turboreaktív oltóberendezés – mely nagyon egyszerűen fogalmazva tulajdonképpen egy MIG 15-ös repülőgép hajtóművének gázturbinája volt – segítségével oltották el a tüzet. Később ennek továbbfejlesztett változatával, magyar közreműködéssel 1990-91-ben Kuvaitban történt rendkívül sikeres oltási művelet, ahol az 1990-ben elkészült T-34-es harckocsira felszerelt 2 db MIG 21-es repülőgép hajtóművel hajtották végre az oltást.
Algyőn 1969. január l7-én sikerült végleg elfojtani a kutat.