Mávag Daimler Benz Magirus 26/30 fa tolólétra

2020. szeptember 25. 09:03

Ez a különleges tűzoltószer 1946-ig a fővárosban, majd 1955-ös „nyugdíjazásáig” Debrecenben állt szolgálatban.

Katasztrófavédelem

1928-ban gyártott speciális tűzoltószer. Az alváz és a karosszéria egy része speciális bognár munkával fából készült. A létraszerkezet is fából készült, 30 méter hosszúra lehet kitolni kézi működtetéssel, amit az 1950-es években 4 bakkal egészítettek ki.

Az alváz RÁBA, a motor egy 7000 köbcentis Mercedes motor MÁVAG M 26. Eredeti faküllős tömörgumi kerekeit az 50-es években cserélték fújható gumisra.

A múlt század első felének jelentős tűzeseteinél közreműködött ez a különleges szer. 1929-ben a Károly körúti tetőtűznél, az Operaház, az Uránia színház, a Városháza tűzénél. 1946-ban a fővárosból Debrecenbe költözött, ahol 1955-ig állt szolgálatban.

MŰSZAKI ÉS TŰZOLTÁSTECHNIKAI ADATOK:

Alváz típusa: Mávag Daimler Benz

Motor: Daimler Benz

Hengerek száma: 4 

Hengerek elrendezése: soros 

Hengerűrtartalom: 7.000 cm³ 

Teljesítmény: 45/50 LE 

Szállítható személyek száma: 2+2 fő 

Hossza: 7.150 mm 

Szélessége: 2.470 mm

Magassága: 2.970 mm 

Össztömege: 15.000 kg

Sebességváltómű: 4+1 fokozatú 

Tengelytáv: 4.300 mm 

Kerékképlet: 2x2

Létraszerkezet: 30 m-es Magirus fa tolólétra

 

Katasztrófavédelem
Mávag-Daimler-Benz-Magirus a fővárosi tűzoltóság Kun utcai laktanyájában, 1930-as évek

 

Katasztrófavédelem

 

Katasztrófavédelem
Képek a Károly krt.-i tetőtűz oltásáról, 1929

 

Katasztrófavédelem
Mávag Daimler Benz Magirus tolólétra 1930-ban, egy József krt.-i tűzesetnél (Filmhíradók online)

 

Katasztrófavédelem
Tolólétrák az 1932. évi Operaháznál megtartott próbariadón (Filmhíradók online)

 

Katasztrófavédelem
A jármű megtekinthető a Katasztrófavédelem Központi Múzeumának látványraktárában, az újpesti Tűzoltó Skanzenben